Excursió al pantà de Sau

Qui no ha sentit mai parlar del pantà de Sau? El lloc és conegut per l’element més icònic del pantà, l’església que, quan el nivell d’aigua és baix, sobresurt per sobre de la superfície. Actualment, i a causa de la sequera, l’església és visible en tot la seva esplendor i permet apropar-se fins la mateixa estructura per contemplar la seva arquitectura.

Situat en la localitat de Vilanova de Sau, el pantà està envoltat per un paratge natural conformat pels boscos de la serra de les Guilleries i la muntanya del Collsacabra. Està situat a mitja hora amb cotxe del municipi de Vic. Una excursió perfecta per gaudir de l’entorn natural d’Osona i dels seus bonics paisatges!

El poble enfonsat del pantà de Sau

A més del magnífic entorn natural que conforma el pantà i el bosc que l’envolta, el més impressionant de l’entorn és el poble enfonsat que es troba sota la superfície de l’embassament. Antany, Sant Román de Sau va ser un poble ple de vida, els habitants de la qual es dedicaven a la ramaderia, a l’agricultura i a l’explotació forestal. Però, el franquisme va obligar els veïns del municipi a abandonar les seves llars i traslladar-se a pobles veïns, com Vilanova de Sau, per a construir un embassament que ajudaria a portar l’aigua a Barcelona i a Girona.

A més de la seva funció productora d’electricitat, emmagatzematge i canalització de l’aigua del riu Ter, el pantà s’ha convertit en una atracció turística per les restes del campanar de l’antiga església, visible amb un nivell baix d’aigua.

Rutes pel pantà de Sau

En la zona del pantà de Sau existeixen diverses opcions de rutes que permeten contemplar l’entorn. Encara que, considerem que la proposta més interessant és aquella que porta a l’excursionista a presenciar el campanar de l’antiga església del poble de Sant Román de Sau.

El primer camí neix a l’àrea de barbacoes del pantà de Sau, des d’allà es realitza un recorregut circular que envolta tot el pantà i que permet veure el campanar. És un camí senzill, sense desnivell, que voreja tot l’embassament. En èpoques de sequera, permet a l’excursionista baixar a la vora del pantà i descansar mentre s’admira el paisatge.

La ruta del Domus del Pi, també té com origen l’aparcament del pantà i presumeix d’un recorregut circular d’una durada de 30 minuts que puja fins a una antiga fortificació militar.

L’última proposta és la ruta cap a Tavertet, un camí que neix a l’Hotel de la Riba, a pocs metres del pantà, i puja fins al poble de Tavertet. És un itinerari que presenta un fort desnivell i cobreix una longitud de 7 km, però les vistes a la Vall de Sau valen la pena.

Com arribar al pantà de Sau?

La forma més ràpida i senzilla d’arribar fins a Vilanova de Sau, punt d’origen de les múltiples rutes per a admirar el pantà de Sau, és partint des de Vic. Et recomanem una escapada de cap de setmana per la regió d’Osona per gaudir d’excursions per Vic i els seus voltants. Reserva habitació a la nostra casa rural, al Bosc del Quer, i gaudeix d’uns dies de desconnexió en la naturalesa i fantàstiques excursions, com al pantà de Sau. Estem situats molt a prop de Vic!

Partint amb cotxe des de Vic, s’han de seguir les indicacions cap al municipi de Tona, i des d’allà seguir en direcció Seva. Si s’opta per arribar al destí des de Barcelona, s’ha de prendre l’autopista AP-7 fins a arribar a Vic.

Sigui com sigui la forma en la qual decideixis arribar al pantà de Sau, quedaràs meravellat pel paisatge que regala!